Wat de *piep* doet een stylist eigenlijk? - HOT TOPIC
huur onze studio voor jouw project
low waste food studio

Wat de *piep* doet een stylist eigenlijk?

“Zo’n fotoshoot voorbereiden, daar kruipt allicht veel werk in,” hoor ik je denken. En direct daarna vraag je je af: “maar euh, hoe ziet dat werk er precies uit?” Wel, vandaag is je geluksdag: ik laat je binnen in mijn hoofd. Let’s go!

 

De vraag

Kom binnen, en maak kennis met Bon Bistro, een veelzijdig serviesmerk voor horeca. Bon Bistro heeft een shootabonnement* bij Hot Topic, en het is tijd om hun herwerkte ‘Basic White’-collectie voor te stellen aan de hand van drie beelden.

Die foto’s moeten passen binnen de Bon Bistro-stijl, die we eerder al in een moodboard goten: denk aan een casual restaurantje waar je kind aan huis wil zijn, omdat de zon er altijd schijnt en hun apero het weekend zo schoon inluidt.

 

*Wil je meer weten over onze abonnementsformule? Stuur me een mailtje!



De uitdaging

Het eenvoudige servies niet laten verdwijnen tussen alle props, maar het laten schitteren als ‘Best Supporting Actor’.

 

Zo pak ik het aan

Ik start bij de collectie. Omdat ik er zoveel kanten mee uit kan, geef ik mezelf grenzen: ik wil met elk beeld een plek oproepen waar ik graag wil zijn. Elk shot moet een instant klassieker worden, zoals het servies dat ook is.
Ik kom terecht in The Original Beef (uit de serie The Bear), Astro Boy (Gentse casual ramenbar) en een café met zicht op Montmartre.

Daarna bepaalde ik de settings. Elk van de drie beelden krijgt zijn eigen item uit de Basic White-collectie, maar ook een eigen sfeer, camerahoek en -afstand. Zo kan ik mijn klant gevarieerde beelden voor hun communicatie bezorgen, en inspireren zij op hun beurt uiteenlopende horecaklanten. Alles gebeurt in lijn met het moodboard, en ik overal ga ik voluit voor kleur, de specialiteit van het huis hier bij Hot Topic.
→ Ik land bij een close keukenshot, een topshot van een tafel en een ruimer beeld van een horecasetting. In alle drie de beelden kom je als kijker precies op tijd om toe te happen.

 

Next up: wat ik op de foto’s wil serveren moet fotogeniek zijn, herkenbaar, en instant klassiek. Ik stel de shotlist op. Na feedback van de klant maak ik mijn boodschappenlijst, huur ik extra materiaal en stel ik de sets samen.



Het resultaat

In de keuken van The Original Beef ga ik voor ruw, casual streetfood, hip en Amerikaans. Ik denk aan een sandwich, maar het mag wat specialer—ik maak het mezelf graag moeilijk, zo blijkt. Op Instagram zie ik een geplette en gebakken croissant, waar ik pastrami aan toevoeg (nieuwste telg in de reeks ‘vlees dat een comeback maakt’). Ik werk af met pickles en augurk, en dat geel en groen doen een high-five met de ruwe, blauwe tegel en het inox werkblad. Ik gebruik de eenvoudigste variant van het bord, en bouw het beeld op in een vloeiende beweging die rechtsboven eindigt. Daar staat een stapel borden, die balans in het beeld brengt zonder aandacht te vragen (’Best Supporting Actor’, remember?). Uiteindelijk landt je blik waar hij gestart is (bij het gevulde bordje), en dat voelt als een afgewerkt verhaal.

 

Het is tijd voor een topshot dat mij doet dromen van een volgend bezoek aan Astro Boy. Mijn rode draad, casual en herkenbare gerechten, brengt mij bij een hotdog met een Aziatische twist. Daar weet de Bok Choy Kimchi van Boland ferments die ik net kocht wel weg mee! Ik kies voor bordjes met blauwe randen, die een speels contrast geven met de rode en oranje tinten van het broodje, de worst, de spicy mayo en de kimchi. De kleuren zijn deze keer accenten boven op een lichte basis, waardoor ik uitkom bij een frisse en hoogwaardige vibe: helemaal anders dan beeld 1. Missie (tot hier toe) geslaagd!

 

Ik eindig in een Parijs café, met een ruimer beeld. Dat is altijd spannend: de set wordt groter, dus alle details moeten goed zitten om echt te lijken. Maar ik heb net een nieuwe ondergrond gemaakt en wil die kost wat kost gebruiken. De tegeltjes voldoen aan mijn verwachtingen en bepalen de sfeer. Ik schilder het tafeltje in een passende kleur en huur een stoel om de set af te maken. Het wordt een gezellig onderonsje tussen een koffietas, het bordje en de toebehoren. De krant maakt de scène af: ze helpt om de sfeer te doen kloppen (en weg te dromen richting een rustig ontbijt met een kruiswoordraadsel, eerlijk gezegd). Voel je het?

Klaar voor de shoot

Het materiaal voor de drie sets ligt klaar, het plan zit in mijn hoofd. Morgen is het shootdag, met ruimte om te finetunen waar nodig. Maar het servies zal schitteren in zijn bijrol, en de beelden zullen passen in de aangroeiende collectie die we intussen voor Bon Bistro maakten: zoveel is zeker.

 

En nu ben ik benieuwd. Hoe was het om mee te volgen met wat ik als stylist doe? 

 

Dit was alvast de reactie van de klant op de uiteindelijke beelden:

Ik merk dat we in de mogelijkheid zijn om alles te kunnen loslaten. We weten dat er een mooi resultaat zal volgen.


We gebruiken de opgeleverde foto’s actief op onze website, socials en advertenties (online en in print). We krijgen super reacties terug over de beelden. Onze klanten vinden het leuk om de producten effectief “in actie” te kunnen zien. Groot pluspunt: Als onze klanten op het eerste zicht niet direct fan zijn van onze producten, dan merken we dat dit snel verandert als ze een mooi beeld zien met iets van eten op gepresenteerd. Het is leuk om hen ergens al inspiratie te kunnen meegeven van wat ze juist met welk bord kunnen doen.”

— Lynne en Silke, Bon Bistro

 

 

Heeft jouw food brand zin in foto’s die je klanten doen watertanden?

Download de brochure en boek een gesprek.
Ik kijk ernaar uit!