Callas Confituur - HOT TOPIC
huur onze studio voor jouw project
low waste food studio

Callas Confituur

Duik mee in de samenwerking tussen Karen (Callas Confiture) en Sarah (HOT TOPIC).

 

De voorbije drie jaar groeide Sarah (HOT TOPIC) uit tot de go-to labelontwerper van Karen (Callas Confiture).

“Ik stop niet vooraleer ik denk: ‘dit is het!’ en dat is tof aan Sarah: ze is echt gedreven door het eindresultaat. Dat vult een gat in de markt, maar weerspiegelt ook het DNA van mijn merk. En, we zijn allebei mega-ongeduldig: er is een goede cadans tussen ons, het gaat altijd vooruit.”

Dit is het relaas van de samenwerking tussen Karen en Sarah. Spoiler: het ging niet altijd over rozen (of beter, frambozen).

 

Een verpakking kan heel mooi zijn, maar ze is een eiland als ze geen rekening houdt met al de rest.” (Karen)

HOT TOPIC Callas Confiture packaging design

Hoe het begon

In 2015 ontmoetten ze elkaar per toeval in Karens winkel aan de Gentse Dampoort, beide aan het begin van hun carrière: Callas Confiture ontgroeide sindsdien de winkel en heeft productlijnen in supermarkten en delicatessenzaken. Daarnaast bouwt Karen private label- en hotelsamenwerkingen uit. Sarah begon HOT TOPIC als zelfstandige in bijberoep vanuit haar dressing en is vandaag food brand creator van A tot Z, mét eigen foto- en videostudio.

Hun samenwerking begon met een fotoshoot en enkele kleine grafische opdrachten; daarna volgden labelontwerpen voor twee productreeksen. Die deden hen elk groeien in hun eigen bedrijf: qua omzet, visie én zelfvertrouwen.

 

“Sarah ziet altijd de volgende stap. We zijn allebei ongeduldig: dat is een frustratie, maar ook een geweldige drijfveer. Het gaat altijd vooruit.” (Karen)

 

De Ontbijt Collectie

Naast een aantal producten in supermarkten én kleinere winkels, bedenkt Karen in 2019 een nieuw concept: een ontbijtcollectie met high-end uitstraling, die enkel in delicatessezaken verkocht zal worden.

Ze begint zo’n project met een duidelijke briefing rond haar doelstellingen, welk publiek en verkoopskanalen aan bod komen en welke marketingacties ondernomen zullen worden. “Vanaf daar babbel ik al met Sarah: het ontwerp van een etiket is een schakel in de totaliteit van wat ik wil bereiken. Een ontwerp kan dus heel mooi zijn, maar is een eiland als het geen rekening houdt met al de rest. Je moet als ontwerper de combinatie van de twee kunnen maken, en die extra uitdaging kan Sarah aan. Dat is zo’n meerwaarde: je staat aan dezelfde kant in plaats van tegenover elkaar.”

 

“Ik hou wel van creatief denken binnen een bepaald kader” (Sarah)

 

Sarah: “ik maakte minstens twintig voorstellen, en het finale ontwerp had wel tien correctierondes nodig: Karen weet heel goed wat ze wil (lacht). Zo leerde ze me het belang van heldere communicatie: wat je mag verwachten, zet ik sindsdien duidelijker op mail. Als je als ontwerper teveel voorstellen doet, overweldigt dat de klant, en staan er bovendien dingen bij waar je zelf niet 100% achter staat. Dankzij een goede voorbereiding beperk ik het aantal ontwerpen sindsdien tot maximum drie; soms leidt alles zelfs recht naar één of twee prima voorstellen. Ik geef ook aan wanneer de limiet van een offerte bereikt is, in plaats van op het einde pas de extra uren te communiceren: dat zorgt enkel voor ergernis.”

Het resultaat is een reeks etiketten voor acht ontbijtsmeersels, met een lichte retrovibe en luxueuze goudfolie. Omdat elke product in drie formaten te krijgen is, dreigden de productiekosten voor de labels op te lopen. “In het efficiënt omgaan met kosten en tijd zit een serieuze meerwaarde”, zegt Sarah. “Ik maakte de goudfoliedruk overal even groot, zodat één stansvorm volstaat voor alle formaten. De terugkerende tekst heeft bovendien een vaste plek, en we gebruiken overal dezelfde papiersoort. Kleinere klanten beseffen niet altijd dat er veel geld te besparen valt op die manier.”

De Ontbijt Collectie wordt heel goed onthaald, en Karen en Sarah zijn er allebei trots op over. “Het zijn mijn favorietjes. Werkelijk iedereen vindt ze ‘zo schattig!’” zegt Sarah.

HOT TOPIC Callas Confiture
HOT TOPIC Callas Confiture
HOT TOPIC Himschoot packaging
HOT TOPIC Himschoot packaging

De Puur Fruit Collectie

In het voorjaar van 2021 is het tijd voor een heikeler project: na tegenvallende verkoopscijfers voor één van de bestaande Callas-lijnen blijkt de branding niet de juiste verwachtingen te scheppen bij de doelgroep. “Dat gaf een zekere druk: mijn werk moest betere verkoop genereren”, zegt Sarah.

Gericht op de retailkanalen moet de Puur Fruit Collectie zich onderscheiden van het bestaande confituuraanbod. “Ik zocht het gevoel van eenvoud en ambacht. Als een madammeke die met fruit uit haar tuin de puurste confituur maak en de etiketten bestempelt met de gebruikte fruitsoort. Dat gevoel was het startpunt.”

 

Eens Sarah het aantal varianten en de deadline kent, volgt een offerte op maat. “Zie het als een menu met opties: dit helpt mensen met het maken van keuzes”, zegt ze. Normaal is het dan tijd voor een moodboard om de algemene sfeer te bepalen, maar omdat Karen al een duidelijk idee heeft, gaat Sarah in de food studio aan de slag met fruitstempels: “Het was heel leuk om eens analoog te beginnen.”

Dan stelt ze het digitaal art board samen: “ik onderzoek en verzamel in Illustrator alle losse elementen zoals lettertypes, kleuren en illustraties. Daarmee puzzel ik op het formaat van de labels, die ik bovendien graag al eens uitprint: dat geef toch een ander beeld dan op een scherm.”

Hieruit ontstaan maximum drie voorstellen voor de klant, waaruit één gekozen wordt. Voor kleine aanpassingen volgen daarna enkele revisierondes.

 

“Een efficiënt productieproces, vervoer zonder schade, herkenbaarheid binnen het merk: het operationeel-praktische is superbelangrijk voor een merk. Daarin denkt Sarah ook mee.” (Karen)

 

Sarah beslist om zich te houden aan de labelindeling van de bestaande Callas-etiketten: “natuurlijk wil ik liefst van al vrijheid om te ontwerpen, maar dan is het merk haar herkenbaarheid kwijt. Consequent zijn was hier belangrijker.”

Labels voor voedingsproducten zijn bovendien onderworpen aan heel wat regels: de lettergrootte, volledigheid en volgorde van de info is belangrijk. “Wat moet in één gezichtsveld staan, wat is de wettelijke benaming van je product, werkt de streepjescode wel: met heel dat wettelijke aspect is Sarah vertrouwd, en dat is zo een troef”, zegt Karen.

“Eens alles digitaal op punt staat, volg ik graag de drukfase op. Dat kost veel tijd, maar dat is het me waard”, zegt Sarah. **Zo blijkt de beschermfolie voor transport een vergelend effect te hebben. Ze maakte alle ontwerpen wat koeler qua kleuren, om het eindresultaat perfect te krijgen. “Ik kom daar altijd buiten als tevreden klant, met het gevoel dat we het maximum eruit gehaald hebben”, zegt Karen. En Sarah? Die wacht na afloop stiekem op een pakketje met het eindproduct. “Dat beseffen klanten vaak niet: natuurlijk ben ik benieuwd!”

HOT TOPIC Callas Confiture

Het hele plaatje

Hoezeer ze elkaar ook appreciëren, hun samenwerking is niet vrij van frustraties. “Toen Karen de foto’s van de Puur Fruit Collectie door een ander bedrijf liet maken, heb ik er twee weken ambetant van gelopen”, zegt Sarah. ”Dat gevoel heeft mij gesterkt in de beslissing om mijn aanbod als totaalpakket te presenteren: ik voelde me gefrustreerd, ook al was het een puur financiële beslissing van haar.” Intussen is het euvel uitgesproken: open communicatie, weet je wel?

“Heel tof dat Hot Topic sinds kort hun totaalaanpak in de verf zet. Ik maak er zelf nog geen gebruik van, maar ik sluit het niet uit voor de toekomst”, zegt Karen. “Het is een logische verdere uitbouw van hun onderneming en geeft een nieuwe dynamiek: het gevoel dat ze je met vanalles kunnen helpen, werkt ontzorgend voor klanten”.

“Dat is inderdaad helemaal de bedoeling”, zegt Sarah. De foto- of videoshoot doen van een product waarvoor ze packaging ontwierp, maakt de cirkel rond. “Ik ben enorm betrokken bij ‘mijn’ merken. Een product dat je van idee tot label begeleidt, ook in beeld mogen brengen en de website errond ontwerpen, komt de eenheid van de boodschap ten goede. Dit levert jou als klant shortcuts op, maar bespaart je ook het risico dat er bij herinterpretatie door een andere ontwerper iets van de samenhang verloren gaat. En ten slotte ervaart ook het publiek zo’n aanpak als één geheel. Daarom vraag ik klanten om mij zo vroeg mogelijk te betrekken bij hun idee: zo kan ik al meedenken over het potje, de sluiting, het materiaal, de kleuren, …”

 

“Ik kom daar altijd buiten als tevreden klant, met het gevoel dat we het maximum eruit gehaald hebben, en geen compromis” (Karen)

 

In afwachting van een volgend project samen, stuurt Karen naar hartelust ondernemers door naar HOT TOPIC. “Ik ben bezig met een aantal private labelprojecten (waarbij bijvoorbeeld een bakkerij een Callas-product onder eigen naam uitbrengt, nvdr.) en dan raad ik altijd Sarah aan om de etiketten te ontwerpen: ik hoef me geen zorgen te maken over de stijl en wettelijke vereisten, en dat is zo waardevol. Sarah begrijpt mij.”

“Dat is fantastisch om te horen”, lacht Sarah. “Terugkerende klanten zijn het mooiste compliment. En die doorverwijzingen: keep them coming, Karen!”

 

Wil je het aanbod van Callas Confiture ontdekken? Check de website op Instagram.

Staat er een nieuw project op het menu en zoek je iemand die meedenkt? Of het nu is voor een verpakking, een fotoshoot of een service met zeven gangen: laat ons samen aan tafel schuiven.

Callas Confiture Puur Fruit
Callas Confiture Puur Fruit
Callas Confituur Puur fruit