Welke impact heeft professionele fotografie op je bedrijf?

Professionele fotografie is overal. Je komt het dagelijks tegen: in het straatbeeld, in magazines, op je smartphone, ... Om dan nog maar te zwijgen over de supermarkten met hun verpakkingen en reclames, waar food photography in elke rayon de plak zwaait. We zijn het zo gewend dat het bijna niet meer opvalt, maar vergis je niet: beeldgebruik heeft een gigantische impact! Waar ligt de meerwaarde van professionele fotografie en styling juist? We vertellen je er alles over.


We worden onbewust beïnvloed

Heb je zin in chocolade, of denk je eraan vanavond pasta pesto klaar te maken? De kans is groot dat je doorheen de dag in contact kwam met een reclamebeeld en het later tijdens het shoppen onbewust meeneemt. Al aan het dromen van je volgende reis? Foto’s zullen ongetwijfeld een invloed hebben over welke streek het wordt en waar je zal verblijven. Beelden blijven namelijk hangen in ons achterhoofd en hebben een impact op onze beslissingen. En dat zonder dat je het goed en wel beseft!

Sterker nog: hoe vaak zeg je “ooh ja! Dat was die ene keer …” wanneer je door een fotoalbum bladert? Zo zonnig en zo leuk dat het daar was! Of niet? Hoe gek het ook klinkt, foto’s beïnvloeden zelfs ons geheugen. Op het eerste zicht lijkt het dus geen slecht idee om ook als merk of bedrijf slim gebruik te maken van deze impact.


Beeldgebruik bepaalt wat mensen van je denken

Daarnaast bepalen beelden hoe we elkaar zien. Van LinkedIn tot Tinder, dankzij foto’s vormen we al een beeld van iemand nog voor we hen ontmoet hebben. Ooit al eens een doktersafspraak gemaakt op basis van een foto? Guilty hierzo! Dat effect kan je echter in je voordeel draaien, want in een professionele context geldt deze regel ook. Hoe mensen jouw bedrijf of merk zien, kan je middels de juiste beelden helemaal zelf bepalen!


Fotografie tilt je vormgeving een niveau hoger

Ikzelf (Sarah, founder van HOT TOPIC, aangenaam 👋) ben fotografie anders beginnen bekijken dankzij mijn vaste fotograaf Sandra. We leerden elkaar kennen op onze eerste job, bijna zeven jaar geleden. Ik stond in voor het design van de verpakking, zij voor de styling en fotografie van gerechten en producten. We moesten vaak samenwerken zodat lay-out en fotografie in harmonie waren. Het stylen en minutieus tweaken om dat takje kruiden perfect op die lasagne te placeren, vond ik geweldig. Zo de look-en-feel van een merk bepalen, voelde voor mij echt ‘af’. Ik zag in levende lijve hoe design en visuals elkaar naar the next level kunnen tillen, mede dankzij een goede samenwerking. In mijn ogen een kostbaar iets, dat ik vandaag nog steeds koester!

IMG 1086

Beeldgebruik bepaalt mee je merkidentiteit

Ook the bigger picture telt. Door een concept, idee of ontwerp te vertalen naar beeld zie ik telkens opnieuw het belang van fotografie binnen een merkidentiteit. De uitdrukking ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’ is niet gelogen.

Foto’s zijn er om het verhaal van je bedrijf te ondersteunen. Om in één oogopslag de juiste boodschap te vertellen en tegelijkertijd tot de verbeelding te spreken. Magisch toch

Beelden vormen een perfecte ondersteuning van jouw grafische huisstijl. Een foto schept de juiste sfeer, toont de werking van een product, demonstreert de waarden van je organisatie, … Een piekfijne packshot draagt dan weer bij aan een professioneel overkomen. Foto’s zijn er om het verhaal van je bedrijf te ondersteunen. Om in één oogopslag de juiste boodschap te vertellen en tegelijkertijd tot de verbeelding te spreken. Magisch toch?


De juiste mix tussen authenticiteit en kwaliteit

Is elk type beeld dan goed genoeg om een impact te creëren? Niet helemaal. Welke soort beelden je gebruikt, heeft uiteraard ook een grote impact. Met standaard stockbeelden komt geen merk meer weg. In de marketingcommunicatie domineert een persoonlijke beeldtaal meer en meer. Want authenticiteit primeert! Gsm-kiekjes zijn helaas ook geen ideale tegenhanger, want daar boet je vaak in op kwaliteit. Welke soort beelden jij best gebruikt, hangt geheel af van wat je wilt bereiken. Lees zeker meer in het artikel De verschillende soorten professionele fotografie’.

De conclusie is duidelijk. Professionele fotografie heeft een onmiskenbare impact op heel wat zaken. De meerwaarde voor je onderneming mag er dus zeker zijn! Laat je inspireren door ons laatste werk, en geef zeker een seintje indien je graag meer info wenst over hoe jij fotografie en styling slim kan inschakelen voor jouw onderneming.