Waarom packaging design ons zo interesseert

Wil je dat je product eruit springt in de winkelrekken, en onderscheidend is van de concurrentie? Dan is het belangrijk dat je niet enkel inspeelt op rationele argumenten, maar ook een emotionele band opbouwt met je publiek. En dat doe je met een sterke branding, liefst met een storytelling-luik eraan vast. Je verpakking moet een verlengde zijn van dat merkverhaal.

Die storytelling en dat voortzetten van een sterke branding is voor mij een totaalpakket. Eentje dat mij altijd enorm geboeid heeft en cruciaal is binnen verpakkingsontwerp. Packaging design is een van mijn eerste passies binnen de grafische sector, net na typografie. Na mijn opleiding Beeldende Vormgeving ben ik dan ook gestart met het Postgraduaat Brand and Packaging Design, daarna ging ik aan de slag bij in een packaging bureau. En sindsdien ben ik nog even verliefd!


Van onderzoek naar vol winkelmandje

Ook het proces achter de verpakking heeft me altijd weten boeien. Je start met een verhaal, je neemt je branding mee, je onderzoekt de markt en de doelgroep en vertaalt dat naar een gepaste beeldtaal. Logo’s, kleuren, lettertypes en figuren. Vaak nog aangevuld met passende fotografie, krijg je de finale fysieke verpakking. Al die onderdelen maken het voor mij zo boeiend. Ik kan ermee gaan onderzoeken, ontwerpen, testen, stylen, fotograferen, materialen en druktechnieken bekijken. Het is veel meer dan enkel digitaal ontwerpen of stil achter de computer zitten.

Je verpakking dan in het echt in de winkel tegenkomen, is de absolute kers op de taart. De eerste keer dat mijn verpakking in de winkelrekken lag, vergeet ik nooit meer. Ik stond daar te glimlachen voor de rayon, duizenden foto’s aan het nemen. Dan heb ik zeker vijf exemplaren gekocht, terwijl het een product was dat ik niet eens nodig had ;). Toegegeven, dat laatste gebeurt eigenlijk wel vaker als ik een product met een mooie verpakking zie.

Callas Confiture konfijten liggend LR

De kracht van verpakking in het aankoopproces

En volgens mij heb jij dat laatste ook al meegemaakt. Denk maar eens aan je laatste aankoop. Waarom heb je specifiek dat merk gekocht? Had je het echt nodig of was het eerder een impulsaankoop? Ongetwijfeld heb je in het verleden al eens iets gekocht omdat de verpakking je aansprak. Je had misschien wel shampoo nodig, maar had je specifiek dàt merk nodig? Allicht niet, maar je kocht het omdat het jou een goed gevoel gaf. Zelfs al is de kans groot dat het product in de verpakking nagenoeg identiek is aan die goedkope variant onderaan in de rekken.

Laat dat nu net het doel zijn van een goede verpakking. Het is niet enkel de naam en het logo dat de verkoop doet. Het is het vertellen van een verhaal, een goed gevoel geven, een duidelijk design dat de noden van de klant aanspreekt. Dat is wat jouw product doet verkopen. En dat is waar een sterke verpakking een handje bij komt helpen.


Benut het potentieel ten volle

Daarom is het belangrijk dat je het potentieel van je verpakking ten volle gebruikt. Daarover leerde ik het volgende, zowel op de schoolbanken als in de praktijk: benut iedere millimeter van de verpakking.

Let op, dat wil niet zeggen dat het resultaat overvol en druk moet zijn. Het betekent dat je goed moet nadenken over de hiërarchie in tekst en beeld. Dat je de consument meeneemt in je merkverhaal, aan de hand van je verpakkingsontwerp. Zet de juiste zaken op de juiste plaats, zo leidt je de consument in zijn keuze.

HT portfolio Talamini 01

Laat je bijstaan door een professional

Als ondernemer wil je veel werk zelf doen, maar een verpakking ontwerpen is zo een van die zaken waarbij je je gerust mag laten bijstaan door een packaging designer. Bij Studio HOT TOPIC mochten we al heel wat unieke verpakkingen ontwerpen doorheen de jaren. Laat je inspireren op onze portfoliopagina of neem contact op voor een vrijblijvend inspiratiegesprek over jouw volgende verpakking.