Waarom je social media best niet links laat liggen

De social media van je merk zelf onderhouden, is zeker doenbaar. Maar net zoals de vuile was, laten we ook onze contentplannen maar al te vaak slordig opstapelen. En geloof me, I’ve been there too! Toch hoop ik je in dit artikel te overtuigen van waarom je je social media best niet te lang links laat liggen.


Waarom verwaarlozen we onze social media zo snel?

Een (kleine) business runnen kan een hele uitdaging zijn – ik kan het weten! Je bent al bezig met je klanten, je product, je paperassen, je algemene marketing, … komt daar nu ook nog die always-on social media bij. Je eigen social posts zijn vaak de eerste die achteraan de to-dolijst belanden wanneer het druk is. En laat ons eerlijk zijn: soms draaien de zaken gewoon goed zonder dat je veel tijd in social investeert. En dan is de motivatie om er wél iets mee te doen natuurlijk kleiner.

Heb jij ook last van weinig motivatie om ermee aan de slag te gaan? Lees dan vooral verder!


1. Je verhoogt je merkbekendheid

Een van de belangrijkste redenen om aanwezig te zijn op social? Je merkbekendheid krijgt een enorme boost. Maar liefst 60% van de Instagramgebruikers zegt dat ze nieuwe merken of producten ontdekt hebben op het platform. Door een paar uur per week in te zetten op social media verhoog je je zichtbaarheid en bereik je mogelijks een heel nieuw publiek.


2. Je bouwt relaties op

Social media is een van de meest effectieve manieren om je achterban (klanten, fans, partners, …) te bereiken, zowel openbaar als in privébericht. Als je aanwezig bent op de plek waar zij altijd al waren, dan bouw je betekenisvolle relaties op.
En die relaties zijn immers belangrijk. Je bouwt vertrouwen in je merk op waardoor je een groot voordeel hebt op je concurrenten. Vertrouwen zorgt ervoor dat leads sneller klanten worden, dat klanten terugkerende klanten worden, en dat zij op hun beurt ambassadeurs worden en nieuwe klanten binnenhalen, enzovoort. Want je weet wat ze zeggen: mond-tot-mondreclame is de beste reclame: social media is daar de digitale vorm van!


3. Ideaal voor reputatiemanagement

Op social media kan je makkelijk de reputatie van je onderneming onderhouden. Het wordt namelijk heel makkelijk om updates te geven over de interne werking van je bedrijf. Door positieve veranderingen of prestaties aan te kondigen krijgt je publiek het gevoel op de hoogte te zijn. Dat gevoel zorgt opnieuw voor verbondenheid. Algemene info over je bedrijf of product geven, evenals frequently asked questions beantwoorden, geeft je volgers weer dat extra duwtje om een aankoop te doen.


4. Je kan peilen naar feedback

Daarnaast zijn er in het online verhaal heel wat mogelijkheden om merken of producten te beoordelen. Dit kan zowel positief als negatief. Bij dat laatste is het belangrijk dat je snel en correct reageert, om de schade te beperken of zelfs helemaal op te lossen. Indien je dit oplost onder het alziend oog van iedereen online, geef je ook mee aan de anderen dat je hun feedback waardeert en er iets mee doet.
Positieve reviews zijn uiteraard heel waardevol. Ze zijn als het ware gratis reclame. Potentiële klanten zullen zich zekerder voelen om een aankoop te doen bij jouw bedrijf. Ook kan jij leren welke onderdelen van je business jouw klanten weten appreciëren, en waarom.


5. Social media is best kostenefficiënt

Het grootste deel van de social media platformen zijn gratis, waardoor je veel mensen kan bereiken zonder te investeren in betaalde advertenties. Door de uitgebreide analysefuncties van o.a. Facebook en Instagram, leer je over het gedrag van je publiek, wat ze willen zien, hoe ze reageren, … Stel dat je toch overgaat op grotere en duurdere campagnes, dan kan je deze data gebruiken om meer doelgericht en efficiënt te werken.


6. Versterk de eigenheid van je merk

Zoals ik al aanhaalde in de blog over branding is storytelling alles! En social media is nu net ideaal om post per post een verhaal op te bouwen. Via actieve social media kanalen maak je het makkelijk voor je achterban om een connectie te leggen met jouw product of merk. Het geeft je merk haar eigenheid waardoor je je weer makkelijker gaat onderscheiden van de concurrentie.


7. Alles-in-een tool

Last but not least: social media is eigenlijk een geavanceerde timemanagenttool. Door er correct op in te zetten, blijf je niet enkel in contact met je doelgroep, maar je boost ook bijvoorbeeld je SEO en vangt actief feedback op. Je socials onderhouden lijkt tijdrovend, maar als je alle bovenstaande voordelen uit één communicatiekanaal kan halen, dan lijkt het ons wel de moeite waard om ermee aan de slag te gaan.

Meer weten over hoe je je social media best aanpakt, of samen eens een vrijblijvend koffietje drinken om ideeën uit te wisselen? HOT TOPIC helpt je graag verder.

Close