To brand or not to brand…

Dat is de vraag die je jezelf misschien wel stelt. Maar wat is branding nu eigenlijk?

Om het met de woorden van Amazon CEO Jeff Bezos te zeggen: “Branding is what people say about you when you’re not in the room”.

Branding, oftewel jouw merkidentiteit, zijn oogstrelende designs, boeiende storytelling, social content creation, wervelend webdesign, drukwerk en andere grafische en audiovisuele toepassingen, the whole works dus.

De betekenis van branding is volgens de dikke en immer betrouwbare Van Dale ook:
het schuimend breken van golven op het strand. Een deining dus, een golfbeweging.
En dat is exact wat een consistente merkidentiteit doet in een wereld vol bikkelharde concurrentie.
Break the waves! Ga tegen de stroom in en onderscheid je van de grote massa.
Maak van jouw huisstijl een beleving.

Maar interessanter nog: wat is het belang van een goede branding? 3 woorden: zichtbaarheid, verbondenheid en persoonlijkheid. Branding is een deel van ondernemen, het is een solide basis voor jouw marketing, verkoop en evolutie.
En in onze huidige consumptiemaatschappij snakken we meer dan ooit naar een persoonlijk verhaal, een merk met een gezicht en een eigen stijl.


Als stuwende kracht achter HOT TOPIC is het vormgeven van jouw merk voor mij een missie geworden. Ik streef er naar om ieder aspect van jouw identiteit een ontdekking te maken voor jouw klanten.
Ervaring leert mij hoe cruciaal het is om een consistent geheel te maken van alle verschillende en daarmee jouw doelpubliek te bereiken, maar vooral ook te overtuigen.

Om nu maar een voorbeeld te geven: hoe verwarrend is het wanneer je website vormelijk een compleet ander verhaal vertelt dan je social mediakanalen? Je zaait alleen maar verwarring en laten we het eerlijk toegeven: we zijn tegenwoordig zo lui geworden in ons surfgedrag dat we hier geen tijd of begrip voor kunnen opbrengen. Voor je het weet ben je je potentiële klanten kwijt. Je wilt namelijk geen eenmalige bezoekers maar een langdurige relatie.

Wat me ook opvalt is dat de huisstijl die horecazaken of bedrijven naar voor brengen vaak niet strookt met de realiteit. Een tijdje geleden opende een nieuw restaurant in de stad en hun website en social media was on point! Wekenlang werden er posts en stories de wereld in gestuurd van heerlijke gerechten, prachtig servies, een gezellige sfeer…Uiteraard moest ik dit met mijn eigen ogen (én smaakpapillen) gaan beleven! Vol verwachting trok ik daarheen maar eens ter plaatse was ik al snel teleurgesteld. Het interieur was helemaal niet zo gezellig en netjes - buiten dat ene Insta proof hoekje dan - de menukaart was slordig opgemaakt en goedkoop afgewerkt, en ik kan nog wel eventjes zo door gaan. Plots viel dat mooie online concept in duizend stukjes uiteen.
Conclusie: ook je interieur en de hele atmosfeer van je zaak moeten passen in jouw verhaal. Een totaalconcept hoeft daarom ook geen stukken van mensen te kosten, maar als je over alles goed nadenkt klopt het plaatje en je klanten voelen dat aan.

Allemaal goed en wel hoor ik je denken, maar hoe zorg je nu voor een consequente communicatie die perfect de identiteit van jouw merk weerspiegelt en tegelijkertijd impact heeft?
That’s where we come in.
Vertel ons wie je bent, wat je drijft, wat je visie is en je dromen zijn en wij zogen ervoor dat jouw verhaal gezien wordt. Jij brengt de content, wij verpakken het in een totaalpakketje met een grote strik errond. Waar jij focust op de innerlijke mechaniek van jouw merk, zorgen wij voor de presentatie naar de buitenwereld.
Zie jij het bos door de bomen niet meer? Geen zorgen, als professionele goochelaars duiken wij mee in jouw verhaal en helpen jou de nodige herkenbaarheid bereiken terwijl we jouw publiek blijven verrassen.

Samen werken we aan de bigger picture, met oog voor de correcte belichting en een zorgvuldige cadrage.

Samen maken wij van jouw merk een HOT TOPIC.

Close