Met HOT TOPIC in zee gaan? Dit is hoe wij werken

Een goede samenwerking is gestoeld op duidelijkheid en transparantie. Daar zijn we bij HOT TOPIC grote voorstanders van. Met regelmaat vragen potentiële klanten en partners hoe wij te werk gaan. Daarom nemen we in dit artikel uitgebreid de tijd om jou uit te leggen hoe een samenwerking met ons in zijn werk gaat, van begin tot eind.


Stap 1: kijken of het matcht met een kennismaking

We starten altijd met een vrijblijvend gesprek waarin we enerzijds aanvoelen of het matcht, maar waarin we bovenal luisteren naar jouw verhaal. Jij vertelt ons over je visie, je doelen, je bestaansreden en meer. Dit persoonlijk gesprek (of videocall tegenwoordig) is de ideale tool om te zien en horen wat voor jou belangrijk is. Op basis van dit gesprek maken we een gedetailleerde offerte op maat.


Stap 2: de essentie bepalen met een marketingplan

Ben je in deze stap geraakt, dan betekent dat dat we samen in zee gaan. Joehoe, welkom! Hier zoomen we in op een essentieel onderdeel van je branding, namelijk je marketingplan.

We werken samen met enkele marketeers die jouw plan in detail uitwerken zodat jij een duidelijk beeld hebt van je marketingdoelen, je doelgroep, de ideale communicatiekanalen en meer. Het is bijna je business bible die je altijd bij de hand moet hebben, bij iedere stap van het ondernemen.

Dit plan is van grote meerwaarde: het fungeert als leidraad, ook voor ons. Zonder duidelijke richting zouden we op goede hoop gewoon maar ‘iets mooi moeten maken’. Maar daar zijn we geen fan van, want ontwerpen is zoveel meer dan een mooi design maken. Het moet doordacht zijn, het moet een functie hebben en het moet iets teweeg brengen. Heb je al zelf een plan gemaakt? Perfect, dan wij gaan er graag mee aan de slag.


“Ontwerpen is zoveel meer dan een mooi design maken. Het moet doordacht zijn, het moet een functie hebben en het moet iets teweeg brengen.“


Stap 3: de sfeer aanvoelen met een moodboard

Alle kennis die we tot nu toe vergaard hebben, concretiseren we zodat we er een stijl aan kunnen hangen. Maar ook hier kunnen we nog veel kanten uit. Daarom werken we met een moodboard, om te checken of we volledig op dezelfde golflengte zitten. Zo kunnen we achteraf snel en efficiënt schakelen.

Zit je business in de bouwsector, dan zal je branding om wat meer kracht en boldness vragen dan bij pakweg de huisstijl van een make-upmerk. Maar onder krachtig en bold vallen ook duizenden opties:

  • Gaan we voor zwart-wit of knallende kleuren?
  • Misschien wel aardetinten en ronde vormen?
  • Of starten we vanuit de structuur van de materialen waarmee het bedrijf werkt?

Zo kunnen we wel nog even doorgaan. Om deze knopen door te hakken, maken we een moodboard dat in één oogopslag de algemene stijl en look-and-feel van jouw brand toont. Het omvat kleuren, vormtaal, texturen en een richting van typografie. We focussen nog niet op details, maar op gevoel.

Schermafbeelding 2020 12 23 om 11 49 51

Stap 4: keuzes maken in de creatieve uitwerking

Yes! In stap 4 weten we definitief welke richting we uitgaan. Nu kunnen we er echt invliegen en de eerste resultaten tonen. We ontwerpen jouw huisstijl op basis van het moodboard. We creëren een logo, gaan op zoek naar de geschikte fonts, kiezen een beeldtaal, bepalen structuren en layouts en pikken de juiste materialen uit.

We ontwerpen een ruwe versie. Jij geeft jouw fiat of stuurt bij, waarna we elk item concreet uitwerken op het juiste formaat, met de juiste teksten en beelden.

Tip: Niet zo goed met woorden? Ook hier helpen we graag, want in ons freelancersnetwerk zitten enkele topcopywriters.

Deze creatieve uitwerking komt in verschillende vormen; van logo en drukwerk over fotografie tot website. Voor elke uitwerking hebben we een aanpak op maat.


Creatieve uitwerking van je website

Het ontwerp van je website hangt af van twee onderdelen: je gewenste functionaliteiten enerzijds (die bepalen voor een groot deel je prijs) en de huisstijl die we samen ontworpen hebben. Die trekken we door naar je digitale identiteit. Aan de hand van je geleverde info, teksten en/of beeldmateriaal ontwerpen we een vlak design in pdf met notities over de werking en eventuele animaties. Nadat we dit samen op punt hebben gezet gaat het naar onze developers die het ontwerp omzetten in een werkende website, webshop of app – meestal duurt dit zo’n 3 tot 6 weken, afhankelijk van het type project.


Creatieve uitwerking van je beelden

Je hebt ook beelden nodig? Doen we graag, zeker nu we onze eigen studio hebben. Eerst kijken we wat er nodig is om je branding naar een volgend niveau te tillen: zijn dat simpelweg duidelijke packshots of heb je sfeerfoto’s nodig?

Bij packshots is het vrij simpel: jij bezorgt ons enkele mooie stalen van je product, wij shooten deze netjes en proper voor een witte achtergrond met de juiste belichting.

Bij sfeerfotografie of een sfeervideo komt er wat meer kijken. We maken een moodboard in lijn met je branding en voorzien stylisten, props en sets indien nodig. Jij ontvangt een afgewerkt eindproduct, dat al dan niet bijgestuurd kan worden met minimale aanpassingen zoals extra Photoshopwerk of toevoeging van muziek.


Stap 5: finaliseren

Ziezo. Alles is geshoot, ontworpen, nagekeken en gedubbelcheckt. Tijd om je mooie nieuwe beelden, verpakkingen of kaartjes in bruikbare vorm te gieten.

  • Voor drukwerk vragen we prijzen op bij onze vaste drukkers. We regelen ook de opvolging en levering. Minimale zorgen voor jou, maximale satisfaction voor iedereen :)
  • Bij een grafische opdracht geven we je na afloop een fiche met richtlijnen voor het gebruik van je gloednieuwe logo, kleuren en typografie. We bezorgen je audiovisueel product in alle nodige formaten zodat je er makkelijk gebruik kan van maken.

Als laatste volgt de een eindfactuur. We zijn trouwens altijd blij als we een mooie review mogen ontvangen, als jullie vol enthousiasme over ons vertellen aan vrienden en collega’s of ons wat steunen op social media. Op die manier kunnen we nog vaker doen wat we het liefst doen!


Samengevat: wat kan je krijgen?

  • Een goede start heb je met ons basis brandingpakket. Daarin zit een logo, primaire en secundaire kleuren en typografie, evenals een fiche met richtlijnen waarop duidelijk uitgelegd wordt hoe je jouw visuele elementen best inschakelt.
  • De uitwerking van je drukwerk: opmaak, advies met betrekking tot materiaal en druktechnieken, en opvolging.
  • De uitwerking van je op maat gemaakte website.
  • Sfeerfotografie en video’s – ook helemaal op maat.
  • Propere packshots te gebruiken in drukwerk of online.

Ziezo, hopelijk is alles duidelijk. Kunnen we iets betekenen voor jou en je onderneming? Geef ons een seintje of schrijf je in op onze nieuwsbrief als je je nog even wilt laten inspireren in de tussentijd!