Je social media goed aanpakken: hoe doe je dat?

Uren scrollen op Instagram, dat kunnen we. En met reden! Perfect samengestelde feeds met sfeervolle beelden en catchy tekstjes, die volgen we vol bewondering. Maar die thumb stopping content is niet zomaar ontstaan. De samenraapsels van posts waar jij je zo graag in verliest, zijn zorgvuldig samengesteld volgens thema’s en topics, zodanig opgebouwd en getimed om je zoveel mogelijk te triggeren. Hoe je dat aanpakt? Ik vertel je er alles over!


A whole new world

Na mijn eerste job bij een grafisch- en packagingbureau (waar je meer over leest in mijn artikel over de impact van professionele fotografie) verplichtte ik mezelf om mijn skills nog extra bij te schaven alvorens de sprong naar zelfstandige te maken. Dat deed ik bij een communicatiebureau in het Gentse, waar ik de wondere wereld van PR, communicatie, pers en het universum van bloggers en influencers ontdekte. Een nieuwe wereld ging voor mij open! Wat ik op zich al raar vond, want als digitale twintiger ben je normaal toch mee met alles?

Niet dus, zo bleek. Over SEO, SEA, algoritmes en strategische plannen had ik nog heel wat te leren. Dus toen HOT TOPIC in zijn kinderschoenen stond, besloot ik om verschillende opleidingen en workshops te volgen om mijn skills naar het volgende niveau te tillen. Theorie? Check!



Van theorie naar praktijk

Vandaag de dag biedt HOT TOPIC verschillende social media pakketjes aan voor elk type klant. We werken een conceptueel of visueel plan uit, shooten de beelden, posten en beheren via jouw social media-account indien je dat wenst. Die praktijkervaring heeft ervoor gezorgd dat het digitale plaatje voor ons eigen bedrijf plots eveneens op zijn plek viel. Door het hele social-mediaproces voor mijn klanten te sturen, heb ik al doende ondervonden welke beelden het goed doen en hoe je ze best naar buiten brengt. Die ervaring deel ik graag met je.

Stap 1: wie, wat, hoe?

Laten we starten met de basics. Bepaal wie je wil bereiken en waarom. Wil je meer verkopen, of gewoon bekender worden bij het grote publiek? Bepaal eveneens wat je focus wordt of wat je niche is, en speel hier op in. Gebruik wat jou bijzonder en uniek maakt. Waarom moeten ze naar jou komen of voor jouw product kiezen, en niet voor de concurrent? Deze basis vormt de fundering voor je content.

Stap 2: kies je kanalen

Er zijn heel wat social media kanalen. Daardoor weet je misschien niet goed waar te beginnen. Het is belangrijk je even af te vragen waar je je goed bij voelt en waar je zelf goed in bent. Want wat je niet graag doet, doe je vaak ook niet goed. Overheerst geschreven content bij jou, of moet je het hebben van je visuals? Vertel je veel beter dan je schrijft, dan is audio misschien wel een optie. Of waarom niet video? Die keuzes maken het verschil tussen Youtube en LinkedIn, Facebook en Instagram. Of een combinatie van ze allemaal.

Denk na over op welk social kanaal jouw content het best tot zijn recht komt. Omgekeerd moet je je afvragen waar je ideale klant zich bevindt. Op welke kanalen zijn zij te vinden, en voelen ze jouw soort content goed aan? Tip: probeer niet op alle kanalen tegelijkertijd in te zetten. Het is beter te starten met wat je goed ligt. Eens je dat onder de knie hebt, kan je altijd uitbreiden.

Stap 3: contentplanning

Brainstorm over welke thema’s je wilt schrijven, en werk eventueel in campagnes rond bepaalde producten of aanbiedingen. Al deze content verdeel je over je gekozen kanalen. Plan je content zo in dat je genoeg afwisselt tussen informeren, entertainen en verkopen. Je moet je publiek warm maken, overtuigen en vertroetelen om ze daarna zachtjes binnen te halen.

Stap 4: vraag hulp als je het kan gebruiken

Schrikt dit je allemaal wat af of worstel je om voldoende relevante content te publiceren? Je weet niet goed wat vertellen, of je wil gewoon nieuw leven blazen in je content? Wat je ook wilt bereiken, je staat er niet alleen voor. HOT TOPIC werkt graag met je samen om je businessplan om te zetten naar de juiste visuele beeldtaal. We werken een plan uit en naargelang je wensen zorgen wij voor visuals, contentcreatie en/of het beheer van je volledige social-media-activiteit. Geef ons een seintje indien je graag een vrijblijvend koffietje gaat drinken, en we inspireren je graag met de vele mogelijkheden.

Close