In 5 stappen naar een sterke verpakking

Ben jij een ondernemer die de meerwaarde van een doordachte verpakking inziet? Dan ben je al een hele stap voor op de concurrentie! Want je verpakking is zoveel meer dan enkel en alleen de beschermingslaag van je product. In dit artikel delen we onze persoonlijke checklist om je verpakking écht te doen opvallen.

1. Vertel het verhaal

Een goed verhaal wordt altijd gesmaakt. Stukjes van je merkverhaal meegeven op een verpakking is fijn voor de consument. Je prikkelt hen en zorgt ervoor dat ze meer onthouden van je brand. Daarom is het belangrijk dat jij én je grafisch vormgever, vooraleer je start met een ontwerp, echt in het verhaal van het merk kruipen. Je moet jezelf onderdompelen in de leefwereld van het product en ieder aspect onderzoeken, wij doen alleszins niets liever. Want als je het verhaal door en door kent, dan wordt het een pak makkelijker om ervoor te zorgen dat ook de verpakking past bij de rest van het merk.

2. Durf spelen met design

Het design van je verpakking moet logischerwijze overeenkomen met je huisstijl. Maar ook moet de stijl matchen met de look-and-feel van het product zelf. Zorg dat alles apart ook samenvalt en klopt. Een simpel voorbeeld: een houten ecologische tandenborstel zit in een verpakking die ook een ecologisch karakter heeft. Je gaat voor zo'n product geen goedkope flashy plastic verpakking gebruiken. Je moet dezelfde vibe krijgen van de lege verpakking als het product zelf en samen versterken ze elkaar.

Daarnaast moet je opvallen in een zee van verpakkingen en producten. Verrassend genoeg lukt dat best als je het niet te ver zoekt. Simplicity is key. Vertel één duidelijk verhaal, of maak het onderscheid op één vlak. Zorg dat wat jou uniek maakt in één oogopslag duidelijk is.

Last but not least: play! Kies niet altijd voor het voor de hand liggend label of patroon, als het ook een pak speelser kan. Zo val je extra op. Hoe speelsheid eruit ziet?

  • Gebruik kleuren
  • Werk gelaagd, integreer kleine details die de storytelling en beleving versterken
  • Ga voor opvallende typo
  • Vergroot de kenmerken van het product, maak duidelijk dat de boerderij lokaal is, dat het echt verse besjes zijn,...
Mixers Aldi - in opdracht van Mediamind bv
Mixers Aldi - in opdracht van Mediamind bv


3. Let op je type verpakking

Thinking outside of the box was nog nooit zo letterlijk op te vatten! Heel wat consumptiegoederen hebben verpakkingen die kenmerkend zijn voor het product. Een wijnfles krijgt een label, chips zit in een zakje. En toegegeven, vaak past dat basislabel of klassiek doosje mooi rond je product, of klopt het budgettaire plaatje gewoon. Maar wanneer je kan, durf gerust voor iets anders te gaan!

Denk maar aan herbruikbare verpakkingen. Of verpakkingen in een speciaal materiaal of vorm. Of speel met transparantie: je laat letterlijk en figuurlijk zien dat je transparant en zelfzeker bent over wat er zich achter de verpakking schuilhoudt. Dat straalt vertrouwen uit.

Ook ecologie speelt hier een grote rol. Persoonlijk probeer ik altijd milieuvriendelijke keuzes te maken door een doordachte materiaalkeuze te maken of rekening te houden met het productieproces. Of ervoor zorgen dat je verpakking een 2e functie krijgt na opening of verwijderen, de opties zijn eindeloos!


4. Drukwerk en afwerking

De eindfase van het ontwerpproces, namelijk het drukken, is iets waar wij als designers enorm graag bij betrokken worden. Een ontwerp zie je vaak pas in actie op de finale papiersoort of drager. Kwaliteit is belangrijk, zowel van het materiaal als van het drukproces.

Daarnaast brengen de juiste afwerkingstechnieken heel wat sfeer met zich mee. Een reliëfdruk of hoogglans kan je verpakking naar een volgend niveau tillen. Nog een pluspunt is dat je heel wat speciale afwerkingen niet alleen ziet, maar ook voelt. Je betrekt een extra zintuig in de koopervaring.


5. Trust your designer

Misschien wel het allerbelangrijkste puntje in het ontwerpproces van jouw verpakking is dit: vertrouw je designer. Hij of zij kent de markt van verpakkingen, heeft ervaring en weet wat werkt. Ideeën kunnen altijd bijgestuurd worden, maar leg vooral niet te veel beperkingen op. Laat je verrassen, je zou wel eens versteld kunnen staan!

HOT TOPIC staat je graag bij in elke stap van het proces. We geven je graag vroeg in het proces advies over het type verpakking en druktechnieken en meer. We denken graag mee en tillen graag je product en brand naar dat niveautje hoger. Eens praten?

Close