Geen branding zonder strategie: met onze checklist start je zo!

We leven in een samenleving waar er van alles een overaanbod is. Je krijgt maar één eerste indruk. Een sterke branding is essentieel voor die eerste indruk. Maar wist je dat je branding veel verder gaat dan het visuele aspect? Een branding is de verpersoonlijking van je strategie; het denkwerk dat de kern van je onderneming samenvat. Best interessant om eens onder de loep te nemen wanneer je een nieuw merk opstart dus. In dit artikel geven we je een beknopt stappenplan om van strategie naar ijzersterke branding te gaan.

Goed begonnen is half gewonnen

Wanneer iets marketinggewijs niet goed werkt, wordt er vaak gekeken naar de vormgeving. Maar die vormgeving bouwt verder op een bestaande basis van wat jouw merk is. Dus als die basis niet in orde is, dan kan je nog met de beste designer op de aardbol samenwerken: het eindresultaat zal nooit 100% goed zitten. Daarom is het belangrijk dat je deze basis bekijkt voor je start aan een nieuw logo of huisstijl. Wat is je doel, wie wil je bereiken, wat wil je uitstralen? Veel ondernemers springen vol enthousiasme in hun avontuur zonder deze vragen eerst te beantwoorden. Dus neem de tijd om stil te staan bij wat je doet, want goed begonnen is half gewonnen.

Zet je een nieuw merk op de markt of wil je met je huidige merk terug naar de kern? Volg dan deze stappen:

1. Marketingstrategie

Een marketingstrategie kan zo beknopt of zo uitgebreid zijn als je wilt. Je kan er volledige boeken mee vullen, maar om het overzichtelijk te houden, sommen we hier the essentials voor je op.

1. Start with why
De beweegreden van je onderneming ligt aan de basis van waar je voor staat, wat jou uniek maakt en wat je kernwaarden zijn. Welke boodschap wil je overbrengen? Vertrek altijd vanuit het waarom van je onderneming. Wanneer je dat duidelijk afgelijnd hebt, volgt de rest van de strategie bijna vanzelf.

2. Bepaal je doelgroep
Denk na over wie je ideale klant is. Maak dit concreet met specifieke criteria; denk aan geslacht, leeftijd, gezinssituatie, hobby’s, welke media ze consumeren, … Denk ook na over hun behoeften, en over hoe jouw product of dienst het leven van je ideale klant beter maakt. Dit zijn de punten die je achteraf in de kijker zult zetten.

3. Wat is je visie?
Hoe zie je de toekomst, wat zijn je dromen? Waar wil je naartoe groeien, en hoe ziet je leven eruit over een aantal jaar? Als je daar van bij het begin over nadenkt, dan kan je op regelmatige basis controleren of je de juiste richting uitgaat. Het bepaalt ook deels welke rol in de markt je zal innemen. Streekproduct dat lokaal populair is, of marktleider binnen 10 jaar? Hier mag je lekker los gaan en groots dromen.

4. Denk na over je doelen
Tijd om die visie concreet te maken. Welke doelen wil je bereiken na 6 maand, 1 jaar of 5 jaar? Zorg ervoor dat je doelen SMART zijn. Dat betekent dat ze specifiek, meetbaar, actiegericht, realistisch, en tijdsgebonden moeten zijn. Zo zorg je ervoor dat ze effectief haalbaar zijn en dat je jouw evolutie richting je doelen kan bijhouden. Bijvoorbeeld: mijn product moet in 2025 in minstens 50 winkelpunten in 10 steden te koop zijn.

5. Vat alles samen in een marketingstrategie
Hoe ga je bovenstaande doelen bereiken? Hoe bereik je jouw doelgroep? Nu je alle stukjes hebt, is het kwestie van de puzzel te leggen. Werk daarom een concreet plan uit waarin je verschillende communicatiekanalen verwerkt. Communiceer je via social media, online advertenties, influencers, … ? Dit is de weg waarmee je jouw why bij je doelgroep krijgt om je doelen te bereiken. De lijm van al het bovenstaande dus!


2. Storytelling

Waar een marketingstrategie heel praktisch en functioneel is, heb je ook een creatief en persoonlijk element nodig. Introducing: storytelling. Vertel je verhaal! Toon jezelf, praat over je beweegredenen en wees vooral authentiek. Mensen kunnen een goed verhaal altijd smaken: het raakt de gevoelens en zorgt voor inleving en verbondenheid. Door je persoonlijkheid te tonen, straal je vertrouwen uit. En laat dat net de factor zijn die mensen aanzet tot het aankopen van een product of dienst.

Let op: dit gaat veel verder dan de about-pagina op je website. Het gaat over een verhaal dat de sfeer bepaalt in al je verdere acties. Het is een gegeven dat terugkomt in al je uitingen, van teksten en foto’s tot video’s tot grafisch werk.


3. Visuele branding

Als laatste giet je alles samen in een visuele branding. This is the fun part! We zetten alle bovenstaande punten om naar een passende beeldtaal die je waarden en je verhaal meegeeft in die eerste seconde.

Concreet bevat je branding of huisstijl je logo, typografie, kleur en beelden. En hier is consistentie essentieel. Daarmee creëer je herkenbaarheid bij je doelpubliek. En met een professionele uitstraling trek je ze over de streep. Zowel online als offline, de kleinste afbeelding op social media of de sticker op je bedrijfswagen, het plaatje moet kloppen. Zo geef je altijd de juiste boodschap mee en win je vertrouwen.

>> Download jouw checklist

Klaar om aan je branding te beginnen, maar je weet niet goed hoe je voorbereid naar een vormgever stapt? HOT TOPIC staat voor je klaar. Download hier onze checklist, vul alles in en formuleer duidelijk waar je naar op zoek bent. Daarna gaan wij graag samen met jou door je checklist! We duiken in je verhaal en komen weer boven met de essentie. Via een brainstormsessie, verschillende moodboards en feedbackmomenten komen we tot een branding die 100% past bij je bedrijf.

Let’s storm brains together

Vind je het moeilijk om je visie goed onder woorden te brengen, zijn bepaalde termen overweldigend of is het moeilijk je doelgroep te bepalen omdat je zoveel mogelijk mensen moet bereiken? Als beginnend ondernemer komt er veel op je pad (we know), maar je staat er niet alleen voor. Zit je graag eens samen van bij het prille begin van je onderneming? Dat kan! We brainstormen samen met jou om je een goede kickstart te geven.

Andere vragen of nood aan simpelweg een huisstijlhandboek waar je zelf mee aan de slag kan? U vraagt, wij draaien. Laat van je horen!

Close