4 tips voor een website die werkt

Advertenties, social media posts met call-to-action, nieuwsbrieven, … ze brengen bezoekers een voor een naar je website. Je zorgt er dus best voor dat die op punt staat, visueel én inhoudelijk. Hoe? Wij vertellen je er alles over!


Waarom is je website belangrijk?

De functie van je website is tweeledig. Ten eerste is het een publicatieplatform waar je informatie, blogs, foto’s en meer deelt. Kortom, alles wat er over jouw onderneming te vertellen valt. Daarnaast is het de plek waar je je ideale klant heen wil leiden; het is je online winkel, je ontmoetingsplaats op het internet. Je wilt dat je ideale klant jouw waardevolle content leest waardoor hij of zij actie onderneemt: door in te schrijven, te kopen, of contact op te nemen.

Om daarin te slagen moet je website wel aan enkele eisen voldoen: ze moet er goed uitzien, professioneel ogen, snel laden en overzichtelijk zijn. Ontbreekt het aan een van deze zaken, dan haakt je bezoeker af. Tips nodig om ervoor te zorgen dat bezoekers graag op jouw site blijven hangen?


1. Zorg voor een goede eerste indruk

Bekijk je website als digitaal visitekaartje en als weerspiegeling van je bedrijf. Je website moet er eigenlijk even enthousiast en professioneel uitzien als jijzelf op een netwerkevent. Dus branding is everything! Je storytelling en marketingplan moet aanwezig zijn, zowel visueel als inhoudelijk.

Wees consistent in je tone of voice, kleuren, typografie, beeldgebruik, ... Want consistency is key in branding. Zorg ervoor dat de bezoeker duidelijk een link opmerkt met je visitekaartje of social pages. Sterker nog: het plaatje moet kloppen en vertrouwd aanvoelen nadat ze jou persoonlijk ontmoet hebben.


2. Bouw aan een steengoede structuur

Je website moet niet alleen aantrekkelijk en professioneel ogen, het moet ook de nodige informatie bevatten over jouw product of onderneming. En daarbij is structuur belangrijk! Als absoluut neurootje is dit mijn lievelingstaak: ‘hoe gaan we al deze info op de juiste plaats krijgen?’ Bezoekers raken snel gefrustreerd als ze de nodige info niet direct vinden. Zorg voor een visuele leidraad door te bepalen wat ze te zien krijgen en wanneer.

Zo toon je op de homepage je belangrijkste info, kort en duidelijk. Ook een knop om door te klikken naar meer info of contact doet het daar goed. Maak het je bezoeker makkelijk en voorzie maar 1 of 2 duidelijke call-to-actions.

Ook je salespage is belangrijk. Start daar niet droogweg met je prijzen. Vertel eerst wat ze te winnen hebben bij jouw product, wat de meerwaarde is, hoe hun leven beter wordt door jouw dienst, ... Speel in op de noden van je ideale klant. In een volgend stadium vertel je wie je bent en met wie ze samenwerken. Een about pagina mag niet te ver weg zijn.


3. Besteed genoeg aandacht aan je content

Content is ook tweeledig: het gaat hier over tekst en beeld. First things first: je website naar een niveau hoger tillen kan al simpelweg door goede teksten te gebruiken. Je tekstcontent moet niet alleen inhoudelijk kloppen, maar ook aanspreken. Laat het daarom gerust nalezen door een copywriter. Ook zijn goede teksten belangrijk voor je SEO (search engine optimization): dankzij een goede omschrijving en de juiste woorden scoor je beter in zoekmachines.

Ook beelden hebben een niet te onderschatten waarde. Voor een goede website (en vooral voor webshops!) zijn goede foto’s onmisbaar. Onduidelijke of slechte foto’s hebben hun impact op je imago en zullen tot minder verkopen leiden. Denk dus na over goed, kwalitatief en relevant beeldmateriaal. Vooral bij packshots of product shots is een professioneel fotograaf aangewezen. Ook bij video is dit het geval: een professional kan dat kleine extraatje zijn dat jouw boodschap foutloos weergeeft.


4. Stel de user experience centraal

Samengevat is een goede website een balans tussen creatief webdesign en usability. De UX of user experience , wat ‘gebruikerservaring’ betekent, is heel belangrijk. Dat heb ik zelf over de jaren mogen ondervinden. Als designer maakte ik in mijn beginjaren maar al te vaak ‘mooie’ en ‘creatieve’ websites. Maar vaak bleek dat die niet altijd het gewenste resultaat behaalden. Ook vonden mensen die niet design minded zijn maar moeilijk hun weg. Wat voor mij logisch was, was dat voor een ander helemaal niet.

Na veel (heel veel) frustratie en gevloek op mijn webdevelopers – sorry! – over bepaalde designs kwam het altijd op hetzelfde neer. Net zoals je branding, marketing en social media, moet ook je website gericht zijn op wat je doelgroep nodig heeft, niet op wat jij graag wilt hebben of maken. Zo is mijn eigen website geëvolueerd van een strak designerstukje naar een iets commerciëlere webpagina.

Zo hoop ik steeds een mooie middenweg te vinden tussen mooi design en commercieel. Want het een kan niet zonder het ander als je effectief je boterham wil verdienen.


Aan de slag met je website?

Met alle gratis doe-het-zelf-pakketten zoals Wix of Squarespace, wagen veel mensen zich zelf aan het opzetten van hun website. En dat kan een goede oplossing zijn in bepaalde gevallen, maar hou er rekening mee dat je met heel wat beperkingen zit en er best veel tijd aan zult moeten spenderen.

Wil je jouw tijd en talent liever investeren waar het meer opbrengt, werk dan samen met een professional. Een goede partner is cruciaal bij het opzetten van een website. Een designer vertaalt jouw verhaal naar een visueel resultaat met zijn ogen toe.

Dat doen we ook bij HOT TOPIC: we staan je bij met raad en daad en met de nodige technische ondersteuning van onze vaste webdevelopers. Zo helpen we jou niet alleen je doelen te behalen, maar ook betere verkoopscijfers te halen. En je onderscheidt je nog eens handig van je concurrenten ook. Zin om je websiteplannen te bespreken? Geef een seintje en we zitten graag met je samen.

Close