2 jaar HOT TOPIC: ons verhaal en wat we leerden

Joehoe, feest! In oktober 2020 bestaat HOT TOPIC twee jaar. Twee jaar die voorbij gevlogen zijn in een wervelwind vol spannende, bange, emotionele maar vooral leuke momenten. Twee jaar waarin ik veel heb geleerd, als persoon en als ondernemer, waarvan ik merk dat het andere startende ondernemers kan helpen. Daarom gooi ik mijn verhaal met veel plezier de wijde wereld in, en vertel ik hier hoe de HOT TOPIC-bal aan het rollen ging.

Bynouchka2406202 22
Foto ByNouchka

Posters en cd-hoezen ontwerpen

Op mijn veertiende had ik al een vaag idee van wat ik later wilde worden. Ik dacht toen – heel simplistisch – dat ik posters en cd-hoesjes wilde ontwerpen! Die gedachte is blijven hangen, dus toen toen het tijd was om te starten aan mijn studies, was er maar één optie voor mij, zonder plan B.

Ik startte mijn eerste jaar op LUCA (toen nog Sint-Lucas Gent) in de academische bachelor Beeldende Vormgeving. Na 12 jaar tekenacademie en op school altijd ‘de creatieve’ te zijn dacht ik vol zelfvertrouwen: “I got this!” Viel dat even hard tegen zeg. Ik zat helemaal niet op mijn plaats in die academische bachelor. De docenten en de sfeer waren niets voor mij, en dat gevoel van ‘de creatieve’ te zijn ebde snel weg. Dan ben ik overgeschakeld naar een professionele bachelor Beeldende Vormgeving, wat meer mijn ding bleek te zijn. Toch was dat ook niet allemaal rozengeur en maneschijn, want dat jaar was ik alsnog gebuisd.

Ik wist echt niet wat gedaan. Wat als het gewoon niet voor mij is, hoe graag ik het ook wil? Wat als ik het niet in mij heb? Mijn mama kwam to the rescue. Ze zei “als je het echt wil doen, dan probeer je gewoon nog een keer.” En hup, een beetje beschaamd tegenover mijn medestudenten startte ik opnieuw aan het academiejaar. Met resultaat, want dat jaar was ik niet alleen geslaagd, ik won zelfs een wedstrijd! Mijn ‘grafische klik’ was er, en in het 3de jaar studeerde ik af met een mooi eindwerk.


Op naar het volgende avontuur: brand & packaging design

Na mijn eerste diploma startte ik aan het postgraduaat Brand & Packaging Design op LUCA. Mijn interesse in branding en de daaruit vloeiende verpakkingen was de hoofdreden voor die keuze, maar het feit dat ik me nog niet zeker genoeg voelde om te gaan werken, speelde ook mee. Dat jaar was een topjaar met enorm leuke mensen.

Helaas zat de schrik van nog niet klaar te zijn er na dat postgraduaat nog steeds in. Daarom ben ik nog een postgraduaat Event Management gaan volgen. Het totaalplaatje van een volledig event te plannen, van een mooi vormgegeven uitnodiging tot een sprekende aankleding van het event, sprak mij wel aan. Ik heb de opleiding afgerond maar vond het toch vreselijk saai. Ik wou concepten bedenken, niet leren over verzekeringen en veiligheid. De grafische wereld bleef lonken, waardoor het overduidelijk werd dat mijn carrièrepad daar lag.

Ik wou concepten bedenken, niet leren over verzekeringen en veiligheid. De grafische wereld bleef lonken, waardoor het overduidelijk werd dat mijn carrièrepad daar lag.


Direct aan het werk

Naar mijn eerste werkervaring heb ik niet lang moeten zoeken. Na een spontane sollicitatie ging ik aan de slag bij Mediamind, een packaging agency met een super leuk team. Daar leerde ik pas echt de stiel kennen! In dat team zat Sandra, die nu freelance fotograaf is voor HOT TOPIC. We werden instant beste vriendinnen en ze zette mij aan om in bijberoep te starten, onder de bedrijfsnaam Sararah (een naam die best lachen is nu!).

Omdat de klik er was, werkten we niet alleen bij Mediamind samen, maar ook daarbuiten. Alles wat we samen deden werd gewoonweg beter, wat keer op keer voor een enorm euforisch gevoel zorgde. Dat mochten we niet zomaar laten liggen! We ontwikkelden samen artwork, bedachten concepten, zorgden voor visuals, maakten gadgets, … Mijn interesse voor het creatieve aspect van event management bleef inspireren, waarna het idee is ontstaan om samen een event agency op te richten. Het concept HOT TOPIC was born!


Na een spontane sollicitatie ging ik aan de slag bij een packaging agency met een super leuk team. Daar leer je pas echt de stiel kennen!

HOT TOPIC ziet het licht

Na verloop van tijd kwam er een geleidelijke shift naar meer grafische en fotografische opdrachten, waar wij met plezier in mee gingen. We besloten – op een avondje uit in Amsterdam geloof ik – om er volledig voor te gaan. We gingen beiden 4/5e werken en startten met één dag in de week voluit te werken voor HOT TOPIC.

Maar zoals bij elk ondernemersverhaal, kenden we ook onze ups en downs. Jammer genoeg kregen we na enkele maanden te kampen met enkele financiële tegenslagen, grotendeels te danken aan torenhoge belastingen en een slechte boekhouder. Daar ging onze droom. We beslisten om beiden terug fulltime aan de slag te gaan, om emotioneel en financieel wat bij te benen. Dit deden we beiden bij een ander bedrijf om eens te proeven van het reilen en zeilen in een andere onderneming.


Vormgever gebeten door de ondernemersbug

Ik ging aan de slag als vormgever bij een Gents communicatiebureau. Helemaal in mijn nopjes en vol goede moed begon ik aan dit nieuwe avontuur. Maar snel werd duidelijk dat de opdrachten mijn ding niet waren en dat de ondernemersbug mij serieus gebeten had. Ik kon moeilijk functioneren onder een baas en voelde continu de drang om de dingen op mijn manier te doen. Dat resulteerde in een frustrerende periode waarin ik niet graag meer ging werken.

Mijn bijberoep deed het niet slecht, en na lang twijfelen en veel praten besloot ik toch om de grote sprong te wagen. Iets wat ik nooit had durven denken toen ik van school kwam! Met de steun en goedkeurende knik van mijn - toen brand new - vriend Casimir en creatieve bestie Sandra waagde ik mij aan een nieuw avontuur. In oktober 2018 was HOT TOPIC officieel (op papier) geboren!


Een mix van angst, trots en onwetendheid

Hoewel ik voluit in dit avontuur gesprongen ben – tegelijkertijd met een verhuis: niet direct aan te raden – heb ik geen seconde spijt gehad. Ik had het geluk dat ik in het begin op freelance basis voor mijn vorige werkgevers kon werken. Dat zorgde voor wat financiële stabiliteit. Toch was mijn doel om na één jaar freelancer af te zijn. En dat is nog gelukt ook! Uiteraard ging dat niet vanzelf. Gevoelens van angst en onzekerheid wisselden af met trots om daarna over te vloeien in een totaal gevoel van onwetendheid. Wat mij er op die momenten doorgehaald heeft? Erover praten en veel opleidingen volgen om kennis en zelfzekerheid te vergaren.


Honger naar meer

Na één jaar achter mijn bureau in mijn dressing te vertoeven, voelde ik dat ik meer wilde.

In die periode was Casimir zoekende om zijn carrière een andere wending te geven. Na goed nadenken (en veel praten, want 24/7 samen zijn én werken is geen evidentie) besloot Casimir om mee in het HOT TOPIC-avontuur te stappen. Dat plaatje klopte voor mij direct, want HOT TOPIC kon zo een full-service branding studio worden die de klant bijstaat van A tot Z: van concept en logo tot foto’s en video’s. Het was een idee waarop ik al lang zat te broeden.

Na goed nadenken (en veel praten, want 24/7 samen zijn én werken is geen evidentie) besloot mijn vriend Casimir om mee in het HOT TOPIC-avontuur te stappen
Reportage Bouillon Herkules 00125

Van HOT TOPIC events naar branding studio

De ontwikkeling van een event agency via puur grafische jobs naar een volledige branding studio is een evolutie geweest die echt heeft moeten plaatsvinden. Het bevestigt nog maar eens dat ondernemen een ongoing process is. Het is iets waar je continu mee bezig bent en moet blijven. Want niet alleen je omgeving verandert continu, ook jij verandert. Dat geef ik trouwens vaak mee aan klanten: “neem je tijd en laat het groeien.” Dat gaat op voor zowel hun ideeën als de beslissingen over de ontwerpen die we voor hen maken. Geef het tijd en trust the process.

Achteraf gezien is alles gegaan hoe het moest gaan. Sandra werkt verder op freelance basis, ik heb in iedere job vrienden voor het leven gemaakt, en Casimir en ik zijn onze droom aan het waarmaken. Ik zou het bij het begin van dit avontuur nooit geloofd hebben, maar soms moet je gewoon vertrouwen hebben en bereid zijn to go with the flow. Als je iets wil en er hard voor werkt, dan kom je er wel.

De laatste maanden is duidelijk geworden wat ons aanbod is, voor wie dat is, wat we willen bereiken, wat we kunnen beteken, wat we eruit willen halen en waar we willen staan binnen 10 jaar.


Benieuwd naar waar wij willen staan binnen 10 jaar?

Voor mij is het duidelijk. Ik hoop de rol van art director nog vaker op mij te nemen in. Ik geniet er enorm van om elk project te begeleiden en vorm te geven. Die vormgeving trek ik door naar je website en social media, ik bedenk de concepten voor je fotografie en videoshoot en samen met Casimir en ons team freelancers verwezenlijken we al je wensen.

Wat we daarnaast nog willen doen, dat blijft nog even geheim. Iets dat we hopelijk snel bekend kunnen maken! Wil je hier ook deel van uitmaken? Wil je samenwerken met iemand die je verhaal en noden begrijpt en dit vertaalt naar ieder mogelijk medium, zonder zorgen? Eén aanspreekpunt: HOT TOPIC! Wij zijn alvast razend enthousiast! :)