10 social toptips door experte Amy van Wingen


Social media als onderdeel van je branding

Waar HOT TOPIC het verschil maakt, is door een sterke visuele beeldtaal door je sociale kanalen te trekken. Want social media is nu eenmaal een belangrijk onderdeel van je branding. Het is een en-en-verhaal: de storytelling die je op je social hanteert, versterkt bijvoorbeeld je verpakking in de winkel. Deze consistentie en herkenbaarheid trekt de klant sneller over de streep om iets te kopen. Combineer deze theorie met een slimme strategie en een ordelijke planning, en je bent vertrokken.


Introducing: social hero Amy!

Iemand die onze klanten samen met ons bijstaat in hun weg naar een offline én online brandingsucces, is content creator Amy van Wingen. Ik leerde Amy enkele jaren geleden kennen op een vorige job – zij is de jonge enthousiasteling die me alle ins en outs van elk kanaal leerde kennen. Deze zomer stapte ze in het ondernemersleven, nu zorgt ze voor al jouw content! Als ervaren digital marketeer en PR-consultant weet ze perfect welke posts werken voor jouw doelgroep en wat de juiste woorden zijn om die te benaderen. Deze maand delen we haar kennis met jou!


10 social media marketing toptips door experte Amy Van Wingen

Waarom is een goede sociale media strategie zo belangrijk? Wel, het antwoord op de vraag reikt iets verder dan alleen ‘daarom’. Eigenlijk zijn er zoveel redenen om actief te zijn op de juiste kanalen. Zo zijn sociale media de online platformen die mensen gebruiken om hun meningen, opinies en ervaringen met elkaar te delen. Dat maakt ze ideaal om een grote groep mensen met één simpele klik, post of story te bereiken.

Maar hoe bepaal je nu jouw perfecte sociale media strategie? Hieronder vind je 10 belangrijke stappen die je moet doorlopen om daar een antwoord op te vinden.

  1. Strategize. Bepaal welk verhaal je wilt vertellen, wie je bent, wat de missie en visie van je bedrijf is en hoe je jezelf wilt etaleren naar de buitenwereld toe.

  2. Denk na hoe je dat gaat verwoorden: welke tone of voice ga je hanteren? Als je een warme persoonlijkheid wilt uitstralen, communiceer dan niet in de U-vorm. Dat klopt gewoon niet.

  3. Welke doelen heb je vooropgesteld? Wat wil je bereiken en hoe ga je dat meten? Meten is weten leerde ik altijd, en in de praktijk lijkt dat te kloppen. Online kan je perfect weten hoeveel je hebt geïnvesteerd en hoeveel je dat heeft opgebracht. Dat is een van de sterktes van het online gebeuren. Bij offline is dit vaak moeilijker te meten.

  4. Bepaal wie jouw ideale doelgroep is. Wie wil jij bereiken met het verspreiden van jouw boodschap?

  5. Belangrijk is ook dat je nadenkt over op welk kanaal je deze doelgroep kan bereiken. Eenmaal je dit in kaart hebt gebracht, bepaal je waar je gaat inzetten. Je doelgroep is vaak op verschillende plekken aanwezig, maar kies zelf welke voor jou relevant zijn en zullen opbrengen.

  6. Als je merkt dat jouw doelgroep niet echt heel actief is op een bepaald kanaal, steek hier dan ook niet te veel tijd in. Vaak merk je al snel dat de return die je hier uit haalt helemaal niet opweegt tegen al het werk dat je erin stopt.

  7. Daarnaast is het ook belangrijk om een goede (content)planning op te stellen. Niets is zo vervelend als drie keer per week last-minute een post te moeten verzinnen. Dat zal nooit jouw beste werk zijn en hoogstwaarschijnlijk vergeet je het twee van de drie keer. Ik spreek hier zeker uit eigen ervaring, haha. Plan jouw content daarom maand per maand in op elk kanaal.

  8. Een handige tool hiervoor is Later of HootSuite. Hierin kan je op voorhand jouw beelden en copy vastleggen.

  9. Zorg ook dat dit voor elk kanaal anders is. Mijn eigen ondervinding is dat exact dezelfde content doorposten op jouw verschillende kanalen niet echt succesvol is.

  10. Omdat dit vaak een hele boterham is, raad ik aan om je te laten bijstaan door professionals. Je eigen teksten schrijven kost heel wat tijd, en eigen beelden ogen soms onprofessioneel. Onderscheid je van concurrenten door te investeren in kwaliteit. Je zal zien dat dit op lange termijn meer effect gaat hebben.
“Social media should improve your life, not become your life”.

Liefs,
Amy


Klaar om het professioneel aan te pakken?

Helemaal overtuigd van inzetten op je socials? Maar de handen in het haar omdat er zoveel op je afkomt? We get it. Of beschik je niet over het juiste materiaal en doe je er uren over om de juiste woorden te vinden? Aha. Waar je ook mee worstelt, wij hebben een oplossing. HOT TOPIC en Amy slaan de handen in elkaar en hebben drie pakketjes op maat samengesteld:

Pakket 1: Try something new
Bevat 10 professionele beelden, overtuigende teksten en een strakke contentplanning.

Pakket 2: Launch and learn
Wil je de pers bereiken met een persbericht? Dit pakket is ideaal voor als je een nieuw product lanceert. Bevat 20 postklare berichten plus video en persbericht.

Pakket 3: Life is easy
Let’s face it. Je hebt genoeg op je bord en wil all-in gaan. Een alomvattend pakket van 25 beelden, drie video’s, ijzersterke copy en de planning ervan. Nog een persberichtje erbij? Komt in orde!

HOT TOPIC verzorgt de styling en fotografie van jouw beelden, Amy buigt zich over de copy, plant alles in en bewaart het overzicht.

Vergelijk onze professionele contentpakketten hier en contacteer ons gerust voor een vrijblijvend gesprek!